چکیده : |
|
دانشوران در مورد زندگی اجتماعی انسان بر یک رأی نیستند؛ برخی زیست شناسان، روان شناسان، فیلسوفان و مفسران همانند مک دوگال، فروید (1)، ابونصر فارابی، (2) علامه طباطبایی، (3) و استاد مطهری، (4) رویکرد به زندگی اجتماعی را برخاسته از نهاد و فطرت آدمی دانسته اند و عده ای آن را بر اساس محاسبه ی عقلی انسان برای تسهیل انجام امور خود (5) و دسته ای آن را به تمایلات آدمی برای برآوردن نیازهایش که تنها در پرتو زندگی اجتماعی امکان پذیر است، مستند ساخته اند. (6)قرآن کریم، تشکیل جوامع گوناگون بشری را به طراحی و جعل الهی نسبت داده است:( وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا )؛ (7)و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید. |
|
متن مقاله : |
|
دانشوران در مورد زندگی اجتماعی
انسان بر یک رأی نیستند؛ برخی زیست شناسان، روان شناسان، فیلسوفان و
مفسران همانند مک دوگال، فروید (1)، ابونصر فارابی، (2) علامه طباطبایی،
(3) و استاد مطهری، (4) رویکرد به زندگی اجتماعی را برخاسته از نهاد و فطرت
آدمی دانسته اند و عده ای آن را بر اساس محاسبه ی عقلی انسان برای تسهیل
انجام امور خود (5) و دسته ای آن را به تمایلات آدمی برای برآوردن نیازهایش
که تنها در پرتو زندگی اجتماعی امکان پذیر است، مستند ساخته اند. (6) اهمیت و ضرورت زندگی اجتماعی جامعه پذیری اصالت فرد و جامعه پی نوشت ها : 1. آگ برن و نیم کوف، زمینه ی جامعه شناسی، ص 95.
|