چکیده : |
|
هر مکتب، پیروان خود را به دلیل انتساب آن ها به امر خاصی، با نام و عنوان ویژه ای، مشخص و نامگذاری کرده است؛ برخی عنوانِ پیروان خود را به دلیل انتساب به قوم و نژادی خاص همانند یهود (1) یا بنی اسرائیل یا به دلیل نسبت دادن به سرزمین و مکانی ویژه (2) انتخاب کرده اند. عده ای جامعه را به دلیل پیروی از شخص خاص، نام نهاده اند، همانند مسیحیت که به دلیل نسبت دادن افراد به حضرت عیسای مسیح، عنوان « مسیح » را برگزیده است. گروهی، طبقه ی اجتماعی را مشخص کننده ی عنوان جامعه ی آرمانی خود دانسته اند، همانند مارکسیست ها که جامعه ی آرمانی خود را با توجه به عنوان طبقاتی؛ « جامعه ی کارگری » ،« جامعه ی دیکتاتوری طبقه ی پرولتاریا » و « جامعه ی سوسیالیستی » نامیده اند.قرآن کریم، خود جامعه ی گسترده ی مسلمانان را « امت » نامیده (3) و آن را امتی واحد معرفی نموده است:( إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً )؛ (4)این است امت شما که امتى یگانه است.از سوی دیگر، چون جامعه ی آرمانی قرآن، یک جامعه ی عقیدتی است، قرآن کریم، هویت جمعیِ جامعه ی آرمانی خود را « تسلیم حق بودن » دانسته، جامعه ای که از پیش توسط حضرت ابراهیم (علیه السّلام)، مسلمان نامیده شده است:( مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ... |
|
متن مقاله : |
|
هر مکتب، پیروان خود را به دلیل
انتساب آن ها به امر خاصی، با نام و عنوان ویژه ای، مشخص و نامگذاری کرده
است؛ برخی عنوانِ پیروان خود را به دلیل انتساب به قوم و نژادی خاص همانند
یهود (1) یا بنی اسرائیل یا به دلیل نسبت دادن به سرزمین و مکانی ویژه (2)
انتخاب کرده اند. عده ای جامعه را به دلیل پیروی از شخص خاص، نام نهاده
اند، همانند مسیحیت که به دلیل نسبت دادن افراد به حضرت عیسای مسیح، عنوان «
مسیح » را برگزیده است. گروهی، طبقه ی اجتماعی را مشخص کننده ی عنوان
جامعه ی آرمانی خود دانسته اند، همانند مارکسیست ها که جامعه ی آرمانی خود
را با توجه به عنوان طبقاتی؛ « جامعه ی کارگری » ،« جامعه ی دیکتاتوری طبقه
ی پرولتاریا » و « جامعه ی سوسیالیستی » نامیده اند. پی نوشت ها : 1. برخی
واژه یهود را در اصل مشتق از « یهوذا » نام یکی از فرزندان یعقوب معرفی
کرده اند که به تدریج ذال به دال تبدیل و یهودا شده است و به همین جهت
منسوبین به وی را یهودی خوانده اند؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح
الجنان، ج5، ص 300. |