چکیده : |
|
در قرآن کریم واژه ی جامعه و مجتمع به کار نرفته است، ولی واژگانی هم چون: امت، ناس، اناس، شعوب، قوم، قبایل، قرن، قرون، شریعت، شرعه، شیع، منهاج، مترف، ملأ، ملوک، طاغوت، جبار، ولی، اولیا، مصلح و امام، فراوان به کار رفته است که بیانگر رویکرد و تبیین مفاهیم اجتماعی و سیاسی در قرآن است. (1)برابر فرموده ی استاد مصباح یزدی: قرآن کریم برای رساندن معنای جامعه و گروهی از انسان ها به ترتیب فراوانی و کثرت استعمال، از کلمات قوم ( 383 بار )، الناس (240 بار )، امت (64 بار )، (2) قریه (56 بار ) و اناس ( 5 بار ) استفاده کرده است. واژه ی قریه مترادف با واژه ی مدینه یا جامعه و مجتمع می باشد و شاید بتوان گفت که: « بهترین معادل یا تنها معادل قریه در زبان فارسیِ امروز، همان جامعه است. » (3)« البته پنج کلمه ی فوق، کلمه و کلماتی هستند که می توانند لااقل در بعضی از موارد استعمالشان، معادل کلمه ی جامعه تلقی شوند. » (4)به فرموده ی ایشان، در بحث از اصالت جامعه، واژه ی امت از سایر کلمات، مهم تر است. |
|
متن مقاله : |
|
در قرآن کریم واژه ی جامعه و
مجتمع به کار نرفته است، ولی واژگانی هم چون: امت، ناس، اناس، شعوب، قوم،
قبایل، قرن، قرون، شریعت، شرعه، شیع، منهاج، مترف، ملأ، ملوک، طاغوت، جبار،
ولی، اولیا، مصلح و امام، فراوان به کار رفته است که بیانگر رویکرد و
تبیین مفاهیم اجتماعی و سیاسی در قرآن است. (1) پی نوشت ها : 1. مطهری، جامعه و تاریخ، ص 36 و همو، یادداشت ها، ج10، ص 579. |