گروه اندیشه: کتاب «درسنامه قرآنشناسی» به قلم علی محمدیآشنانی، کتابی است که با استفاده از مطالب و آیات قرآن، به بیان و معرفی اسامی، عناوین، جایگاه، ویژگیها، اهداف و رسالتها، کارکردها، معلمان و مربیان و وظایف ما نسبت به قرآن کریم میپردازد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)،
کتاب «درسنامه قرآنشناسی» کتابی است که به قلم علی محمدی آشنانی در 16
گفتار تألیف و تدوین شده و از سوی انتشارات تلاوت وابسته به سازمان
دارالقرآن کریم به انتشار رسیده است.
بنا بر این گزارش، این کتاب در 16 گفتار با عنوانهایی مانند «انواع شناخت
قرآن»، «اسامی و عناوین قرآن»، «اسامی و عناوین مستقل قرآن»، «عناوین و
اوصاف تبعی»، «صفات و ویژگیهای قرآن» در چهار گفتار، «اهداف نزول و رسالت
قرآن» در دو گفتار، «فواید، آثار و کارکردهای قرآن»، «وظایف و مسئولیتهای
فردی ما نسبت به قرآن» در دو گفتار، «وظایف و مسئولیتهای اجتماعی و جهانی
ما نسبت به قرآن»، «معلمان و مربیان قرآن» و «شیوههای بیان معارف و تربیت
قرآن» تألیف شده است.
در پیشگفتار این کتاب میخوانیم: «شناخت قرآن برای هر فرد مسلمان و مؤمن،
امری ضروری و واجب است. چرا که منبع اصلی و اساسی دین و زیربنای اندیشه یک
مسلمان و آن چه که به زندگی او حرارت، معنی، حرمت و روح میدهد، قرآن است.
شناخت قرآن برای اندیشمندان، فرهیختگان و دانشپژوهان مسلمان دارای ضرورت
بیشتری است، از آن رو که این کتاب در تدوین و گسترش دانش بشری و تکوین
سرنوشت جوامع اسلامی و بلکه در تکوین سرنوشت همه انسانها مؤثر بوده و
میباشد.
شناخت قرآن برای اساتید و دانشجویان علوم قرآن و تفسیر و برای طلاب و
روحانیون حوزههای علمیه، دارای ضرورتی افزونتر از دیگران است؛ بدان رو که
قرآن کریم، موضوع اصلی دانش مورد مطالعه آنان است و بدون شناخت موضوع
اصلی، نمیتوان به مباحث درونی و پیرامونی آن دست یافت.»
نویسنده کتاب «درسنامه قرآن کریم» در پیشگفتار خود در پاسخ به این پرسش
که آیا قرآن قابل شناخت است؟ بیان کرده است که «بدون تردید قرآن نه تنها
کتابی شناختنی است؛ بلکه به دعوت خداوند متعال، شناخت، تدبر، تفکر و تعقل
در مورد آیات الهی قرآن لازم و واجب است و اعراض، فروگذاری، کتمان و ترک
شناخت و عمل به آن، پیامدهای خطرناکی در پی دارد.
وی در بخش دیگری از این پیشگفتار با اشاره به این مطلب که برای اینکه
قرآن برای همیشه ناشناخته باقی نماند، یکی از موضوعاتی که قرآن به آن
پرداخته، معرفی خودش است، عنوان کرده است که «خداوند متعال برای شناساندن
قرآن، نکاتی را در قرآن مطرح ساخته است؛ البته نه به منظور تبلیغ از قرآن،
بلکه از هزاران، تنها تعدادی را بازگفته است تا آدمیان بدان توجه یابند و
از آن بهرهمند شوند و توشه برگیرند؛ زیرا طبیعت آدمی اینگونه است که بدون
معرفت حقیقت، جایگاه و آثار یک چیز بدان نمیگراید».
نویسنده سپس در اثر پژوهشی ارزشمند خویش کوشیده است تا در جهت همین نگرش به شناساندن قرآن اقدام کند.
یادآور میشود، کتاب «درسنامه قرآنشناسی» به قلم علی محمدیآشنانی، با
شمارگان 2000 نسخه، در 208 صفحه و به قیمت 60 هزار ریال توسط انتشارات
تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن کریم منتشر شده است.
کتاب «درسنامه قرآنشناسی» به قلم علی محمدیآشنانی، کتابی است که با استفاده از مطالب و آیات قرآن، به بیان و معرفی اسامی، عناوین، جایگاه، ویژگیها، اهداف و رسالتها، کارکردها، معلمان و مربیان و وظایف ما نسبت به قرآن کریم میپردازد.
به گزارش خبرگزاری شبستان، کتاب «درسنامه قرآنشناسی» در 16 گفتار با عنوانهایی مانند «انواع شناخت قرآن»،«اسامی و عناوین قرآن»،« عناوین و اوصاف تبعی»،«صفات و ویژگیهای قرآن»،«اهداف نزول و رسالت قرآن»،«فواید، آثار و کارکردهای قرآن»،«وظایف و مسوولیتهای فردی ما نسبت به قرآن»،«وظایف و مسوولیتهای ااجتماعی و جهانی ما نسبت به قرآن» و «معلمان ومربیان قرآن» راههایی جامع برای شناخت قرآن ارایه داده است.
با توجه به اهمیت شناخت قرآن باید به این نکته توجه کرد که «آیا قرآن قابل شناخت است؟» بدون شک قرآن نه تنها کتابی است که باید آن را شناخت، بلکه تدبر، تفکر و تعقل درباره آیات الهی قرآن نیز لازم و واجب است و اعراض، فروگذاری، کتمان و ترک شناخت قرآن و عمل نکردن به آن پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.
یکی از موضوعاتی که قرآن کریم درباره آن سخن گفته، معرفی قرآن به زبان قرآن است. خداوند متعال برای شناساندن قرآن نکاتی را در قرآن مطرح کرده است. البته بیان این مطالب در قرآن تنها به منظور تبلیغ نیست، بلکه منجر میشود تا انسان جایگاه خود را بشناسد و با اشراف به جایگاه خود در هستی قرآن را نیز بشناسد.
اثر حاضر با هدف فراگیری «انواع شناخت قرآن»، «شناخت تعداد و انواع اسامی و عناوین قرآن کریم»،«شناخت اسامی و عناوین مستقل»، «شناخت معنای واژگان»، «اسامی و عناوین مستقل»، «شناخت بخشی از اوصاف و ویژگیهای قرآن»،«شناخت جامعیت قرآن»، «شناخت تحریفناپذیری قرآن» و «شناخت پارهای از اهداف نزول و رسالت قرآن» تدوین شده است و به مخاطب کمک میکند تا ابتدا به ضرورت شناخت قرآن پیببرد و سپس قرآن و دلایل نازل شدن آن را به خوبی بشناسد.
بنابرگزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در قسمتی از کتاب میخوانیم:«اتباع و دنبالهروی کامل از آموزههای قرآن و شکیبایی بر تحقق دستورات الهی آن، یکی از وظایف و مسوولیتهای ما در برابر قرآن کریم است. خداوند میفرماید:"و اتبع ما یوحی الیک واصبر حتی یحکم الله و هو خیرالحاکمین؛ چیزی را که به تو وحی میشود پیروی کن و صبر کن تا خدا داوری کند که او بهترین داوران است." برابر این آیه اتباع و پیروی از وحی الهی قرآن کیم نیاز به صبر و شکیبایی دارد.»
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن ایکنا، کتاب «درسنامه قرآنشناسی» کتابی است که به قلم علی محمدی آشنانی در 16 گفتار تألیف و تدوین شده و از سوی انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن کریم به انتشار رسیده است.
بنا بر این گزارش، این کتاب در 16 گفتار با عنوانهایی مانند «انواع
شناخت
قرآن»، «اسامی و عناوین قرآن»، «اسامی و عناوین مستقل
قرآن»، «عناوین و اوصاف تبعی»، «صفات و ویژگیهای قرآن» در
چهار گفتار، «اهداف نزول و رسالت قرآن» در دو گفتار،
«فواید، آثار و کارکردهای قرآن»، «وظایف و مسئولیتهای فردی ما نسبت
به قرآن» در دو گفتار، «وظایف و مسئولیتهای اجتماعی و جهانی ما نسبت به
قرآن»، «معلمان و مربیان قرآن» و «شیوههای بیان معارف و تربیت قرآن» تألیف شده است.
در پیش گفتار این کتاب میخوانیم: «شناخت قرآن برای هر
فرد مسلمان و مؤمن، امری ضروری و واجب است. چرا که منبع اصلی
و اساسی دین و زیربنای اندیشه یک مسلمان و آن چه که به زندگی
او حرارت، معنی، حرمت و روح میدهد، قرآن است.
شناخت قرآن برای اندیشمندان، فرهیختگان و دانشپژوهان
مسلمان دارای ضرورت بیشتری است، از آن رو که این کتاب در
تدوین و گسترش دانش بشری و تکوین سرنوشت جوامع اسلامی و
بلکه در تکوین سرنوشت همه انسانها مؤثر بوده و میباشد.
شناخت قرآن برای اساتید و دانشجویان علوم قرآن و تفسیر و
برای طلاب و
روحانیون حوزههای علمیه، دارای ضرورتی افزونتر از
دیگران است؛ بدان رو که قرآن کریم، موضوع اصلی دانش مورد مطالعه
آنان است و بدون شناخت موضوع اصلی، نمیتوان به مباحث
درونی و پیرامونی آن دست یافت.»
نویسنده کتاب «درسنامه قرآن کریم» در پیشگفتار خود در
پاسخ به این پرسش که آیا قرآن قابل شناخت است؟ بیان کرده
است که «بدون تردید قرآن نه تنها کتابی شناختنی است؛ بلکه
به دعوت خداوند متعال، شناخت، تدبر، تفکر و تعقل در مورد آیات
الهی قرآن لازم و واجب است و اعراض، فروگذاری، کتمان و ترک شناخت و عمل به
آن، پیامدهای خطرناکی در پی دارد.
وی در بخش دیگری از این پیش گفتار با اشاره به این مطلب
که برای اینکه قرآن برای همیشه ناشناخته باقی نماند،
یکی از موضوعاتی که قرآن به آن پرداخته، معرفی خودش است،
عنوان کرده است که «خداوند متعال برای شناساندن قرآن، نکاتی را
در قرآن مطرح ساخته است؛ البته نه به منظور تبلیغ از قرآن، بلکه از
هزاران، تنها تعدادی را بازگفته است تا آدمیان بدان توجه یابند و از آن بهرهمند شوند و توشه برگیرند؛ زیرا طبیعت آدمی اینگونه است که
بدون معرفت حقیقت، جایگاه و آثار یک چیز بدان نمیگراید».
نویسنده سپس در اثر پژوهشی ارزشمند خویش کوشیده است تا در
جهت همین نگرش به شناساندن قرآن اقدام کند.
یادآور میشود، کتاب «درسنامه قرآنشناسی» به قلم علی محمدیآشنانی، با شمارگان 2000 نسخه، در 208 صفحه و به قیمت 60 هزار ریال توسط انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن کریم منتشر شده است
نویسنده کتاب درسنامه قرآنشناسی: قرآن بدون معرفی خداوند ناشناخته می ماند
دکتر علی محمدی آشنانی در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،
عنوان کرد: قرآن کتابی
است که از سوی خداوند بلند مرتبه نازل شده است و ریشه در
علم الهی دارد و بشر با توجه به علم محدودی که دارد، با
همه جوانب قرآن آشنایی ندارد. به همین دلیل نیاز شدیدی برای معرفی قرآن احساس میشود.
این نویسنده قرآنی افزود: همه افرادی که به مباحث علوم قرآنی و تفسیر می پردازند، باید با کارکردهای قرآن،
رسالت قرآن و وظایف افراد نسبت به قرآن آشنا شوند تا بتوانند مطالب قرآن را به خوبی درک کنند.
محمدی آشنانی گفت: خداوند در قرآن تجلی کرده است و تجلی خداوند باید به جویندهگان معارف الهی معرفی شود تا مخاطب
بتواند نگاهی عمیق به قرآن داشته باشد.
وی با بیان اینکه شرط پرداختن به مباحث قرآنی آشنایی با رسالت قرآن و
کارکردهای آن است، درباره کتاب درسنامه قرآنشناسی گفت: این کتاب به
زمینههای مربوط به کارکردهای قرآنی و رسالت قرآن با نگاهی
نوین میپردازد. برای شناخت قرآن باید تبیین شود که
مسلمانان در مقابل قرآن چه وظایفی را به عهده دارند. به همین دلیل در این کتاب به سه وظیفه فردی، اجتماعی و
بینالمللی که افراد در مقابل قرآن دارند، پرداخته شده است.
محمدی آشنانی اظهار کرد: بعضی از کتابهای مشابه این اثر با این موضوع به رسالت
یا ویژگیهای قرآن به صورت جداگانه پرداختهاند اما به صورت
درسنامهای نظاممند،
خاص، مستند، بر اساس آیات قرآن و با تکیه بر موضوعات قرآنی
تاکنون چنین پژوهشی صورت نگرفته بود